"Šarišský cyklookruh" trasa č. 5872 zelená

Prešov (rázcestie cyklotrás) - Haniska - Malkovská hôrka - Radatice (rázcestie cyklotrás) - Kvašná voda - Ortáše (rázcestie cyklotrás) - Prešov (rázcestie cyklotrás)

celková dĺžka: 25 km
náročnosť: SPORT

zjazdnosť: horské bicykle

Charakter:

Je to prvá značná cyklotrasa v okolí Prešova určená pre horské a krosové bicykle, ktorá vedie mimo štátne cesty. Okruh vedie Šarišskou vrchovinou prevažne po poľných a lesných cestách.

Východiskom cyklotrasy je parkovisko pred mestskou halou v Prešove odkiaľ vedie po nábreží Torysy smerom na Hanisku k mostu pod Vilec hôrkou, ( v blízkej dobe má byť vybudovaná asfaltová cyklocesta ) odkiaľ pokračuje po miestnej asfaltovej komunikácií okolo záhradkárskej kolónie na parkovisko za mostom v Haniske. Tu zabočuje vpravo a vedie po asfaltovej ceste k prameňu Čurek pred ktorým vchádza do lesa. Vľavo nad Haniskou na kopci Furča vo výške 309,5 m.n.m. je pamätník sedliackej vzbury v r. 1831. Trasa stúpa po lesnej ceste na hrebeň po ktorom sa lesnými cestami a chodníkmi dostane až na Malkovskú Hôrku 485 m. n. m. čo je najvyšší bod trasy. Za Malkovskou Hôrkou odbočuje vľavo a po hrebeni mení smer na juh a bez výrazných prevýšení pokračuje na Podlabanec, kde odbočuje z hlavného hrebeňa vpravo a následne sa dostaneme na Stadlo kde sa odkryjú pekné výhľady na okolitú krajinu a cez lúky klesá po poľných cestách do Radatic kde pokračuje po miestnych asfaltových cestách okolo kostola ku križovatke pred Obecným úradom kde je rázcestie s zelenou cyklotrasou 5873 ktorou sa môže pokračovať vľavo na Kysak alebo vpravo na Renčišov (Prešov)po štátnych cestách alebo pokračovať ďalej po trase na Kvašnú Vodu, ku ktorej sa dostaneme po lesnej ceste pri ktorej sa nachádza za obcou pekný rybník. trasa pokračuje bez prevýšenia proti prúdu Chujavky ktorú prekročíme po novej lávke a dostaneme sa na lesnú asfaltovú cestu pri minerálnom prameni Kadlubek kde sa nachádza odpočívadlo. Po kilometri po rovinke je na pravej strane minerálny prameň Kvašná Voda a vľavo atrakcie pre malých aj trochu väčších. Odtiaľ trasa mierne stúpa až k Arborétu na Ortášoch kde odbočuje z asfaltovej cesty vpravo na lesnú cestu a najprv vedie po vrstevnici a neskôr klesá k záhradkám na Vydumanci kde pokračuje po poľných cestách na miestne asfaltové cesty za kalváriou po ktorých vedie na križovatku pri velodróme kde prechádza cez Nábrežnú komunikáciu a okolo velodrómu sa dostáva k Mestskej Hale a na asfaltovú cyklocestu po nábreží Torysy kde uzatvára okruh.